Ταξινόμηση πίνακα

Στη συνέχεια θα δούμε πως μπορούμε να ταξινομήσουμε τα δεδομένα ενός πίνακα. Η ταξινόμηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος με τον οποίο μπορούμε να αναδιατάξουμε γραμμές ενός πίνακα σε αύξουσα ή σε φθίνουσα σειρά. Με τον όρο αύξουσα εννοούμε πως τα δεδομένα θα ταξινομούνται από το μικρότερο στο μεγαλύτερο. Π.χ. από το 0 στο 9, αν αναφερόμαστε σε αριθμούς, ενώ εάν είναι χαρακτήρες από το α στο ω, ή από το a στο z στους αγγλικούς χαρακτήρες. Με τον όρο φθίνουσα εννοούμε το αντίστροφο. Σε κάθε περίπτωση να θυμάστε πως πρώτα ταξινομούνται οι αγγλικοί χαρακτήρες και στη συνέχεια οι ελληνικοί. Ο «πίνακας1», περιέχει την βαθμολογία έντεκα μαθητών, σε τρία μαθήματα. Στην πρώτη στήλη εμφανίζονται τα επίθετα των μαθητών, στην δεύτερη τα ονόματα τους, στη τρίτη στήλη η βαθμολογία στα Μαθηματικά, στην τέταρτη η βαθμολογία στην Φυσική, και στην τελευταία η βαθμολογία στο μάθημα της Χημείας. Ο πίνακας είναι ταξινομημένος κατά το επίθετο των μαθητών, σε αύξουσα σειρά. Πρώτος εμφανίζεται ο μαθητής με το επίθετο ο «Αγγελάκος», και τελευταία η μαθήτρια με το επίθετο «Τσιμοπούλου». Σε αύξουσα σειρά λοιπόν από το «α» (Αγγελάκος) στο «τ» (Τσιμοπούλου). Στον δεύτερο πίνακα, δεν εφαρμόσαμε ταξινόμηση. Θα τον ταξινομήσουμε σύμφωνα με το επώνυμο σε αύξουσα σειρά. Τοποθετούμε το σημείο εισαγωγής μέσα στον πίνακα. Προσοχή, δεν επιλέγουμε κείμενο, απλώς τοποθετούμε το σημείο εισαγωγής μέσα στον Πίνακα. Από το μενού «Πίνακας», επιλέγουμε την εντολή «Ταξινόμηση». Επειδή ο πίνακας μας έχει γραμμή κεφαλίδων, είναι η πρώτη γραμμή, αυτή εδώ, «Επώνυμο», «Όνομα», «Μαθηματικά», «Φυσική» και «Χημεία», κάνουμε κλικ στην επιλογή «Υπάρχει γραμμή κεφαλίδων». Διαφορετικά εάν στον πίνακα μας δεν υπήρχε η γραμμή κεφαλίδων, θα επιλέγαμε «Δεν υπάρχει γραμμή κεφαλίδων». Στο πεδίο «Ταξινόμηση κατά» επιλέγουμε τη στήλη «Επώνυμο», γιατί με βάση αυτό το πεδίο θα ταξινομηθεί ο πίνακας. Δίπλα επιλέγουμε «Αύξουσα» σειρά. Πατάμε το κουμπί ΟΚ. Παρατηρούμε πως ο «πίνακας2» ταξινομήθηκε, όπως και ο «πίνακας1». Παρατηρούμε όμως, πως τρεις μαθητές έχουν ακριβώς το ίδιο επώνυμο. Οι Παπαγιάννης Νίκος, Γεώργιος, και Μενέλαος . Το ερώτημα είναι με ποια σειρά το Word θα ταξινομήσει τους τρεις αυτούς μαθητές. Θα ταξινομήσουμε τώρα τον «πίνακα1», έτσι ώστε όταν οι μαθητές έχουν το ίδιο επώνυμο, να ταξινομούνται, στη συνέχεια, σε αύξουσα σειρά ως προς το όνομα τους. Τοποθετούμε το σημείο εισαγωγής μέσα στον πίνακα. Από το μενού «Πίνακας», επιλέγουμε την εντολή «Ταξινόμηση». Κάνουμε κλικ στην επιλογή «Υπάρχει γραμμή κεφαλίδων». Στο πεδίο «Ταξινόμηση κατά» επιλέγουμε την στήλη «Επώνυμο», δίπλα επιλέγουμε «Αύξουσα» σειρά. Στο πλαίσιο «Έπειτα κατά», επιλέγουμε την στήλη «Όνομα», και εδώ ορίζουμε σε «Αύξουσα» σειρά, και πατάμε το κουμπί ΟΚ. Ο πίνακας παρατηρούμε πως ταξινομήθηκε πρώτα, ως προς το επώνυμο σε αύξουσα σειρά Αγγελακος, Γάτσα, Γουτούδη…Τσιμοπούλου κ.τ.λ. Από τους μαθητές όμως με επώνυμο «Παπαγιάννης», πρώτος από τους τρεις είναι ο Γεώργιος, έπειτα είναι ο Μενέλαος, και τελευταίος ο Νίκος. Ας δούμε τώρα ένα λάθος που κάνουμε συχνά κατά την ταξινόμηση ενός πίνακα. Θα ταξινομήσουμε ξανά τον «πίνακα2», σύμφωνα με το «Επώνυμο» και το όνομα. Από το μενού «Πίνακας» επιλέγουμε την εντολή «Ταξινόμηση». Έστω ότι κάνουμε λάθος, και επιλέγουμε «Δεν υπάρχει γραμμή κεφαλίδων» παρόλο που ο πίνακας περιέχει γραμμή κεφαλίδων. Εδώ επιλέγουμε να ταξινομηθεί ο πίνακας σύμφωνα με την «στήλη 1». Η στήλη 1 είναι η πρώτη στήλη του πίνακα, περιέχει τα «Επώνυμα», στη συνέχεια σύμφωνα με τη στήλη 2, η οποία περιέχει τα ονόματα των μαθητών. Πατάμε το κουμπί ΟΚ. Το αποτέλεσμα είναι αυτό. Ταξινομήθηκε και η επικεφαλίδα του πίνακα, η οποία εμφανίζεται ανάμεσα στη «Δήμα», και στον «Ευθυμίου», ως μία οποιαδήποτε γραμμή. Το Word θεώρησε και την επικεφαλίδα ως μία ακόμη εγγραφή. Ο «πίνακας3» παρατηρούμε πως δεν έχει γραμμή κεφαλίδων. Ας δούμε πως θα τον ταξινομήσουμε σε αύξουσα σειρά ως προς το επώνυμο, και στη συνέχεια σε αύξουσα ως προς το όνομα. Τοποθετούμε το σημείο εισαγωγής μέσα στον πίνακα. Από το μενού «Πίνακας». Επιλέγουμε την εντολή «Ταξινόμηση». Κάνουμε κλικ στην επιλογή «Δεν υπάρχει γραμμή κεφαλίδων», αφού η πρώτη γραμμή του πίνακα δεν αναφέρεται στα ονόματα των στηλών του πίνακα αλλά στα στοιχεία του πρώτου μαθητή. Στο πεδίο «Ταξινόμηση κατά» επιλέγουμε την «Στήλη1», η οποία περιέχει τα επώνυμα των μαθητών. Δίπλα επιλέγουμε «Αύξουσα» σειρά. Στο πεδίο «έπειτα κατά», επιλέγουμε την «Στήλη2», η οποία περιέχει τα ονόματα των μαθητών. Δίπλα επιλέγουμε «Αύξουσα» σειρά, και πατάμε το κουμπί ΟΚ. Το αποτέλεσμα είναι αυτό. Ο πίνακας ταξινομήθηκε πρώτον, ως προς το επώνυμο σε αύξουσα σειρά, και στη συνέχεια ως προς το όνομα επίσης σε αύξουσα σειρά.