Array

Η εντολή Array. Με την Array, μπορούμε να δημιουργήσουμε πολλαπλή αναπαραγωγή αντικειμένων, ορθογωνική και πολική. Έστω ότι έχουμε αυτά τα αντικείμενα σχεδιασμένα στην επιφάνεια εργασίας μας. Ξεκινάμε πατώντας την εντολή Array, και παρατηρούμε ότι στο παράθυρο που μας εμφανίζεται, έχουμε την επιλογή μεταξύ Rectangular Array, ορθογωνική αναπαραγωγή, και Polar Array, πολική, δηλαδή κυκλική αναπαραγωγή. Ας ξεκινήσουμε με την ορθογωνική αναπαραγωγή. Πηγαίνουμε αμέσως στο κουμπί Select objects, το πατάμε και επιλέγουμε με αριστερό κλικ τα αντικείμενα που θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε. Μόλις τα επιλέξουμε, πατάμε ξανά Enter. Εμφανίζεται και πάλι το παράθυρο, και πρέπει να συμπληρώσουμε στο πεδίο Rows, τον αριθμό των σειρών. 4 σειρές δηλαδή. Στη συνέχεια στο πεδίο των Columns, δηλαδή των στηλών, πληκτρολογούμε τον αριθμό που θέλουμε. Πόσες γραμμές και πόσες στήλες δηλαδή θέλουμε να έχουμε στο τέλος. Συνεχίζοντας, βλέπουμε το πεδίο που λέει Row offset, δηλαδή παράλληλη μετατόπιση σειρών. Ορίζουμε την απόσταση της μετατόπισης, η οποία στην προκειμένη περίπτωση θέλουμε να ισούται με 100. Από κάτω έχουμε Column offset, παράλληλη μετατόπιση στηλών. Εισάγουμε την απόσταση της μετατόπισης των στηλών, η οποία θέλουμε και αυτή να είναι 100. Στο σημείο που λέει Angle of array ορίζουμε τη γωνία της πολλαπλής αναπαραγωγής. Αν θέλουμε, όπως βλέπουμε και δίπλα στο παράδειγμα, οι στήλες και οι γραμμές που θα δημιουργηθούν να είναι υπό κλίση, μπορούμε να πληκτρολογήσουμε τη γωνία που θέλουμε. π.χ. 45. Αφού πληκτρολογήσαμε 45 μοίρες, βλέπουμε στο παράδειγμά μας πως θα είναι η διάταξη των αντικειμένων μας μετά τη δημιουργία τους. Αυτή τη στιγμή όμως θέλουμε να είναι οριζόντια και κάθετα, οπότε το αφήνουμε στο 0 (μηδέν). Αφού έχουμε επιλέξει τα αντικείμενά μας, έχουμε συμπληρώσει τις διάφορες τιμές και έχουμε ολοκληρώσει τις ρυθμίσεις μας, καλό είναι να μη πατήσουμε κατευθείαν ΟΚ, αλλά να κάνουμε ένα Preview, μια προεπισκόπηση, για να δούμε αν μας αρέσει το αποτέλεσμα. Με το Preview βλέπουμε ότι τα αντικείμενά μας έχουν μπει σε γραμμές και σε στήλες όμοιες με αυτές που θέλουμε εμείς, οπότε αν μας αρέσει πατάμε Accept και αποδεχόμαστε το αποτέλεσμα, διαφορετικά πατάμε Modify και ξαναγυρίζουμε στο παράθυρο επιλογών. Έστω ότι τώρα θέλουμε να κάνουμε μια πολική, κυκλική αναπαραγωγή. Επιλέγουμε το Array. Για να κάνουμε μια κυκλική αναπαραγωγή πρέπει να είναι επιλεγμένη, η επιλογή Polar Array. Βλέπουμε αμέσως ότι έχει αλλάξει το παράθυρό μας. Στη συνέχεια επιλέγουμε το αντικείμενο που θέλουμε να πολλαπλασιαστεί. Εμείς αυτή τη στιγμή θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε κυκλικά το κόκκινο τετράγωνο γύρω από τον κύκλο, οπότε κάνουμε ένα κλικ στο κόκκινο τετράγωνο που μας ενδιαφέρει, και πατάμε Enter. Στη συνέχεια πρέπει στο σημείο Center point, να ορίσουμε τις συντεταγμένες του κέντρου του κύκλου γύρω από τον οποίο θα αναπαραχθεί το αντικείμενό μας. Αν τις γνωρίζαμε θα πληκτρολογούσαμε την τιμή του Χ, και την τιμή του Υ. Στην προκειμένη περίπτωση όμως που δεν τις γνωρίζουμε, πατάμε το κουμπί και κάνουμε ένα κλικ, στο κέντρο του κύκλου που μας ενδιαφέρει. Αμέσως μετά το αριστερό κλικ, το παράθυρο εμφανίζεται αυτόματα, και βλέπουμε ότι τα πεδία έχουν συμπληρωθεί. Συνεχίζοντας βλέπουμε ότι έχουμε την καρτέλα Method and values, μεθόδους, και τιμές. Η πιο συχνή μέθοδος την οποία χρησιμοποιούμε, είναι αυτή που έχει ως προεπιλογή το πρόγραμμα. Total number of items & Angle to fill. Δηλαδή συνολικός αριθμός τμημάτων αναπαραγωγής, και συνολική γωνία αναπαραγωγής. Εμείς στην προκειμένη περίπτωση έστω ότι θέλουμε 6 τετράγωνα, και η γωνία που θέλουμε να γεμίσουμε, 360 μοίρες, δηλαδή γύρω από όλο τον κύκλο. Μόλις τελειώσουμε με τις επιλογές μας, κάνουμε Preview, και βλέπουμε ότι μας εμφανίζεται το αποτέλεσμα. Αν θελήσουμε να αλλάξουμε κάτι, επιλέγουμε το Modify. Αν αλλάξουμε μέθοδο, δηλαδή επιλέξουμε Total number of items && Angle between items, σ’ αυτό το σημείο, δίνουμε συνολικό αριθμό τμημάτων αναπαραγωγής, και γωνία μεταξύ τους. Δηλαδή αυτόματα το πρόγραμμα θα μας βρει πόσο μέρος του κύκλου θα γεμίσουν τα αντικείμενα που επιλέξαμε. Αν επιλέξουμε 6 τετράγωνα και γωνία μεταξύ τους 45 μοίρες, και πατήσουμε Preview, βλέπουμε ότι το αποτέλεσμα που μας δίνει είναι αυτό. Που σημαίνει ότι θα χρειαστούμε και άλλα τετράγωνα για να γεμίσει ο κύκλος μας. Η τελευταία μέθοδος, Angle to fill && Angle between items, είναι η συνολική γωνία αναπαραγωγής, και η γωνία μεταξύ των τμημάτων αναπαραγωγής. Δηλαδή δεν του δίνουμε καθόλου αριθμό αντικειμένων, του λέμε τι γωνία θέλουμε να γεμίσει, και με τι γωνία μεταξύ των αντικειμένων, οπότε το πρόγραμμα αυτόματα μας υπολογίζει πόσα αντικείμενα θα χρειαστούν. Συνήθως, δε χρησιμοποιούμε τις 2 τελευταίες μεθόδους. Τέλος, εάν θελήσουμε τα αντικείμενά μας να περιστρέφονται γύρω – γύρω από τον κύκλο, με επιλεγμένο το κουμπί Rotate items as copied, περιστρέφονται ενώ αναπαράγονται. Επιλέγουμε λοιπόν την πιο κλασική μέθοδο, και κάνοντας Preview, βλέπουμε ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι γεμάτος όλος ο κύκλος, Modify, επιλέγω 360, και για να δούμε το αποτέλεσμα απενεργοποιούμε το Rotate items as copied, και με το Preview βλέπουμε ότι τα αντικείμενα δεν περιστράφηκαν κατά τη διάρκεια αναπαραγωγής οπότε στέκονται κάθετα. Modify ξανά, το επιλέγουμε, Preview, το αποτέλεσμα πλέον μας ικανοποιεί, Accept.